Digitalisaatio mullistaa terveydenhoitoa

 

hands-walking-stick-elderly-old-person

Puoli vuotta sitten ensimmäinen baby boomer -sukupolven henkilö täytti 70 vuotta. Tänä vuonna maailmassa on YK:n mukaan 901 miljoonaa yli 60-vuotiasta. Viidentoista vuoden kuluttua sama luku ylittää 1.4 miljardia. (1) Liikunnan vähentyminen ja ikääntyvän sukupolven osuuden vahva kasvu väestössä ovat niitä suuria, globaaleja haasteita, joita Suomen terveydenhuoltojärjestelmä kohtaa. Miten jokainen meistä voi osaltaan olla ratkaisemassa näitä haasteita?

Liikunnallisen aktiivisuuden vähentyminen ja väestön ikärakenteen muutos tuottavat suuria haasteita Suomen nykyiselle terveydenhoitojärjestelmälle. Palveluntarpeen kasvaessa ennakoiva terveydenhuolto ja itsehoito muuttuvat yhä tärkeämmäksi. Haasteet luovat aina mahdollisuuksia, ja digitalisaatio on keskeisenä teemana ratkaisujen kehityksessä. Monet suomalaiset ovat kiinnostuneita omasta hyvinvoinnistaan ja kaipaavat yhä yksilöllisempiä ratkaisuja. Miten voimme rakentaa palveluita ja tuotteita, jotka auttavat heitä seuraamaan omaa terveydentilaansa ja toimimaan ennaltaehkäisevästi jo ennen kuin varsinaiselle hoidolle on tarvetta?

Suomen suurimman Hyvinvointi Hackathonin tavoitteena on rakentaa uusia sovelluksia todelliseen tarpeeseen. Suomessa on pitkään keskusteltu maamme terveydenhuollon haasteista. Hyvinvointi Hackathonin perustajien keskuudessa päätimme, että haluamme olla mukana auttamassa Suomea takaisin jaloilleen digitaalisten ratkaisujen avulla, jotka tunnemme parhaiten. Haluamme olla mukana varmistamassa, että Suomella on myös tulevaisuudessa yksi maailman parhaista terveydenhoitojärjestelmistä. Haluamme olla mukana luomassa vastaamassa niin liikkumisen, mielenterveyden, ikääntymisen kuin terveyden ylläpitämisen haasteisiin.

Tästä syntyi Hyvinvointi Hackathon.

Hackathon, mikä?

Hackathon on sosiaalinen tapahtuma, joka tuo yhteen sovelluskehittäjiä ja muita asiantuntijoita kehittämään yhdessä uusia ratkaisuja ongelman tai idean ympärille. Käsite ”hackathon” tulee sanoista ”hack” ja ”marathon”, ja tapahtumat ovat yleensä 24–48 tunnin mittaisia. Tapahtuman alussa osallistujat jakautuvat tiimeihin, jotka tapahtuman aikana kehittävät ensimmäiset prototyypit ideoiden ympärillä ja esittävät ne tapahtuman lopussa. Osa ideoista jää siihen mutta joistakin tulee startup-yrityksiä ja edelleen kasvuyrityksiä.

Suomen suurin hyvinvointi-hackathon tarttuu suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon haasteisiin ja ratkaisee niitä aivan uudella tavalla. Ensimmäinen Hyvinvointi Hackathon järjestetään 21.–22.10.2016 Helsingissä. Valjastamme mm. robotiikan, avoimen datan ja virtuaalitodellisuuden luodaksemme parempaa arkea.

Hyvinvointi Hackathon yhdistää hyvinvoinnin tekijät ja uusien ratkaisujen mahdollistajat. Oletko kiinnostunut siitä, miten digitalisaatio muuttaa terveydenhoitoa? Osallistu Hyvinvointi Hackathoniin ja ole mukana kehittämässä tulevaisuuden ratkaisuja!

Tapahtuman ilmoittautuminen on avoinna osoitteessa https://www.eventbrite.com/e/hyvinvointi-hackathon-2016-tickets-25666321659?aff=eac2

Kenneth Salonius
Vertical accelerator

Logo_with-tagline_light-bg_large_black

Kenneth Salonius on Vertical acceleratorin perustaja ja operatiivinen johtaja. Vertical on Pohjoismaiden ensimmäinen digitaaliseen terveyteen ja hyvinvointiin keskittynyt startup-kiihdyttämö. Se toimii Espoon Otaniemessä. Verticalin yrityskumppaneita ovat muun muassa Samsung, Sonera ja Amer Sports. Vertical on Hyvinvointi Hackathon -tapahtuman yhteistyökumppani. Lue lisää Verticalista osoitteessa www.vertical.vc.

(1) United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Population Division (2015). World Population Prospects: The 2015 Revision, Key Findings and Advance Tables. Working Paper No. ESA/P/WP.241. https://esa.un.org/unpd/wpp/Publications/Files/Key_Findings_WPP_2015.pdf.