Metsäterveys työterveyshoitajan silmin

 

Metsästä terveyttä ja hyvinvointiaMaailmalla puhutaan innoissaan metsäkylvyistä ja metsien parantavista vaikutuksista. Meilläkin niistä onneksi puhutaan ja tutkitaankin. Melko vähän niitä kuitenkaan hyödynnetään, esimerkiksi terveyden hoidossa. Myös sairauksien tukihoitona metsäilyä voisi käyttää paljon nykyistä enemmän.

Metsäily on terveellistä! Tiesitkö että jo muutaman metsässä vietetyn minuutin aikana kehossasi tapahtuu hyviä asioita. Sydämen syke laskee, verenpaine tasoittuu, stressihormonit sulavat, kehoa ja mieltä hellivät hormonit vahvistuvat, lihakset rentoutuvat ja pidempi oleskelu vaikuttaa suotuisasti immuunipuolustukseen. Kiireistä ihmistä ilahduttaa tieto siitä, että jo viiden minuutin metsässä olo lievittää stressiä. Jos ei tunnu olevan aikaa millekkään hyvinvointijutulle, käväise metsässä tai vaikka puistossa. Luontoympäristöllä on valtava terveyttä edistävä vaikutus. Luonnon elvyttävän fiiliksen tuntee moni, Sinäkin varmasti.

Viiden minuutin jälkeen ei kyllä kokemuksieni mukaan ole mikään kiire metsästä pois. Silloin sinne alkaa vasta uppoutua. Olo on jotenkin pehmeä ja oikeanlainen. Ihan kuin metsä ottaisi Sinut syliinsä. 20 minuuttia luonnossa oloa, riittää laskemaan pulssia ja jopa verenpainetta. Lihakset rentoutuvat ja mieli tyyntyy. Pidempi luontoaika ja metsälääkkeen nauttiminen boostaavat vastustuskykyäsi. Luonnonvarakeskuksen mukaan noin viisi tuntia kuukaudessa luonnossa, on terveyttä edistävä määrä vuositasolla https://www.luke.fi/tietoa-luonnonvaroista/virkistyskaytto/luonnon-hyvinvointivaikutukset/.

Muutaman metsässä vietetyn minuutin aikana tulee jo tunne, että on enemmän itsessään. Metsään meno on ilmainen ja yleensä helposti toteutettava terveysteko. Ison luontokuvan katselulla on myös suotuisia vaikutuksia. Tätä tietoa kannattaa hyödyntää työhuonetta sisustaessaan. Työmatkoilla tai tauoilla voi ammentaa luontoa puistoissa tai puutarhoissa. No mitä siellä metsässä voi sitten tehdä?

Metsän terveysvaikutuksista pääsee nauttimaan sillä, että on luonnon vaikutuksen alaisena. Mitään erityistä ei tarvitse tehdä. Toki voit kävellä, juosta, pyöräillä ja esim suunnistaa. Erityisen hyvin metsän elvyttävä voima näyttäytyy kuitenkin silloin kun maltat pysähdellä ja aukaista aistit kunnolla. Pysähtyminen metsässä mahdollistaa ihan erilaisen metsäkokemuksen, kuin urheilu siellä.

Voit istua kivelle tai kannolle, sulkea silmät ja aistia sen mitä on. Tunnet tuulen kasvojen iholla, sammaleisen maan jalkojen alla. Kuulet tuulen suhinan ja lintujen laulun. Huomaat että hengität. Tunnet että olet tässä. Istu ja aisti. Anna mielen vaellella vapaasti, jos se niin haluaa. Jos keskityt hetkeksi hengitykseesi, huomaat mielesi rauhoittuvan.

Voit myös vaellella pitkin polkuja ja katsella puita. Puiden lähellä olo rentouttaa. Voit nojailla niihin tai halailla niitä ennakkoluulottomasti. Joskus niihin tekee mieli kiipeilläkkin. Itse istahdan usein puun juurelle. Nojaan runkoon ja tunnen elpyväni. Kiirettä ei tunnu enää olevan.

Ihan eri oloisia ihmisiä kävelee kohti metsää, kuin sieltä takaisin. Metsäytetyn ihmisen katse pehmenee, silmät kirkastuvat, ryhti oikenee, kasvot hehkuvat ja koko olemus jotenkin selkeytyy. Ihminen on kaunis aidoimmillaan.

Metsässä tulee enemmän omaksi itsekseen. Roolien merkitys häipyy, olennaisen havainnoiminen helpottuu. Luonnon terveysvaikutusten äärellä hengitys tasaantuu ja sitä tulee tietoisemmaksi kehostaan, ajatuksistaan, hengittämisestään ja olemisestaan. Tiedän ja näen tämän mindfulnessohjaajana, metsäterveysvalmentajana, työterveyshoitajana ja ennen kaikkea ihmisenä.

Ihminen läppärinsä äärellä saattaa unohtaa itsensä. Ainakaan ainainen istuminen ei kuulemma tee ollenkaan hyvää, puhuvat sen tappavan. Pienoista liioittelua sanoisin…. Mutta jotta minimoisit terveyttä uhkaavien stressihormonien vaikutuksen, saisit ilmastoitua ruuhkaiset aivot ja hellisit itseäsi hyvällä ololla, suosittelen yhdeksi tehokkaaksi lääkkeeksi metsän. Mindfulness tehostaa metsäkäynnin varsinaiseksi terveyspommiksi. Tietoista hengitystä puuhun nojaten tai sammalmättäällä istuen… Tervemenoa metsään, voimautumaan. (Jos metsä pelottaa tai et oikein tiedä minne menisit, mitä tekisit, mailaa minulle jonna@mindstone.fi . Talutan Sinut turvalliseen metsäkokemukseen. )

—————-

Kirjoittajana Jonna Huomo, joka kutsuu itseään sopivasti onnelliseksi läsnäololähettilääksi. Tällä hetkellä yrittäjänä toimiva työterveyshoitaja ja metsäyttäjä yrityksessään Mindstone oy. Haluaa edistää uusia terveyden edistämisen keinoja ja ihmisen kokonaisvaltaista kohtaamista terveyden- ja sairaanhoidossa. Elävänä asian arjessa pitää 12 -vuotias ykköstyypin diabetesta sairastava tytär. Ihminen ei ole kone. Elämä on tässä ja nyt.

——————

Tule mukaan Hyvinvointi-hackathoniin

Hyvinvointi-hackathon kokoaa nyt jo toisen kerran yhteen hyvinvoinnista ja sen kehittämisestä kiinnostuneet alan toimijat tavoitteenaan etsiä uusia digitaalisia, tekoälyä ja robotiikkaa hyödyntäviä ratkaisuja hyvinvoinnin haasteisiin.

Parhaat ratkaisut syntyvät asiantuntemusta yhdistämällä. Digiosaajat tarvitsevat rinnalleen hyvinvoinnin asiantuntijoita ja päinvastoin. Palvelumuotoilijat tietävät, mitä tarvitaan toimivien työkalujen kehittämiseen. Me kansalaiset, kokemusasiantuntijat, tiedämme, mitä palveluilta odotamme. Yhdessä saamme parempia ratkaisuja aikaan.

Maksuton tapahtuma järjestetään 27.-29.10.2017 Helsingissä Maria 0-1:sen tiloissa, Lapinlahdenkatu 16.

Kinnostuitko? Toimi näin:

  1. Tutustu haasteisiin.
  2. Valitse omasi.
  3. Ilmoittaudu mukaan. Kaikki ilmoittautumisen lisätiedot löydät täältä.

Meillä Hyvinvointi-hackathonissa tavoitteemme ovat korkealla, ei enempää eikä vähempää kuin onnistuva ihminen – parempaa hyvinvointia suomalaisille.

Tule mukaan, sillä yhdessä olemme enemmän.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *